Naturen i Østjylland

tilmelding til naturen i Østjylland i uge 31

UGE 31: Mandag den 28. juli til søndag den 3. august 2025

Oplev noget af den bedste natur og kultur, som Østjylland har at byde på. Hver dag tager vi på bustur til smukke naturområder, hvor vi går en tur på ca. 5 km. Turene er i kuperet terræn, men i roligt tempo og med fokus på at være nysgerrig på det, vi ser undervejs af naturtyper, planter, insekter, dyr og fugle. Herudover oplever vi nogle af Østjyllands seværdigheder. Vi skal blandt andet besøge Nationalpark Mols Bjerge, drikke kaffe på Hvidsten Kro, nyde Marselisborg slotshave, besøge Moesgaard Museum og Vikingeringborgen Fyrkat, gå langs Gudenåen og skue ud over Søhøjlandet fra Himmelbjerget.

Desuden vil kurset indeholde alt, hvad der hører et godt højskolekursus til: Morgensamlinger, foredrag og aftenarrangementer.

Udflugter

Marselisborg Slot, Marselisborg skov og Moesgaard Museum syd for Århus: Besøg i Dronningens have ved Marselisborg Slot. Gåtur langs kysten, hvor bøgeskoven går helt ned til havet. Besøg på Moesgaard Museum.

Slåen Sø og Himmelbjerget: Gåtur rundt om Slåen Sø, smukt omkranset af skov. Besøg på Himmelbjerget med storslået udsigt over Søhøjlandet. Eftermiddagskaffe på Hotel Himmelbjerget.

Nationalpark Mols Bjerge: Tur til det fantastiske bakkede istidslandskab. Vi går i hjertet af nationalparken med udsigt fra Trehøje. Besøg i Knebel Kirke og Porskær Stenhus – Danmarks største runddysse.

Bramslev Bakker, Vikingeringborgen Fyrkat og Hvidsten Kro: Tur i bakkerne med udsigt over Mariager Fjord. Besøg ved ringborgen Fyrkat. Eftermiddagskaffe på Hvidsten Kro, med oplæg om kroens historie og Hvidsten gruppen.

Gudenåen og Busbjerg: Oplev Gudenåen – Danmarks længste å – glide forbi, når vi går på træbroer langs åen til Busbjerg med udsigt over Gudenådalen.

Foredrag, koncert og aftenarrangementer
  • Velkomst og info om ugen
  • Foredrag: ”Jeppe Aakjærs digtning og kamp for naturens ret” ved tidligere professor i litteratur- og kulturvidenskab Johs Nørregaard Frandsen
  • Koncertforedrag: ”Musikalsk fortælling om Kim Larsen” af musiker Lasse Helvig
  • Foredrag: ”Ordet skaber hvad det nævner” ved forstander Jacob Kjærsgaard Mortensen
  • Billedforedrag: ”Naturen i fragmenter” ved fotograf Henrik Bjerregrav
  • En aften med Højskolesangbogen ved højskolelærer Steffen Jonassen
  • Festaften med 3-retters højskolemenu
Praktisk info

Datoer: Mandag den 28. juli til søndag den 3. august 2025

Priser:

Kursuspris kr. 4.850,-
Tillæg for enkeltværelse kr. 750,-
Tillæg for eget bad/toilet kr. 380,-
Dagskursist (uden overnatning) kr. 3.850,-
Studerende og tidligere elever
(indkvartering på sovesal, hvis værelserne er fyldte)
kr. 2.425,-

Læs mere om depositum, betaling og andre praktiske oplysninger her.

Undervisere: Emma Sand, højskolelærer

Kursusledere: Emma Sand, højskolelærer og Jacob Kjærsgaard Mortensen, forstander

Har du spørgsmål til kurset i uge 31, er du meget velkommen til at kontakte vores kontor på tlf. 86 98 01 99 eller på info@hadstenhojskole.dk.