Emil Rosenvinge, der var elev på Hadsten Højskole i foråret 2024, drømmer om en fremtid som betjent. Emil tog på højskole som forberedelse til politiets optagelsesprøver.

Emil drømmer om en fremtid hos politiet

Af Sofie Lindebjerg Søe, den 27. august 2024

På Hadsten Højskole er der ingen linjer, og eleverne kan sammensætte deres skema ud fra en masse forskellige fag. Alt fra psykologi, idræt, filosofi og kreative fag til politik, journalistik, musik og meget mere endnu. Mange elever vælger højskolen på grund af bredden og muligheden for afprøve meget forskelligt. For Emil Rosenvinge, der var elev på højskolen i foråret 2024, var der en helt særlig grund til, at han valgte Hadsten Højskole. Han drømmer nemlig om en fremtid hos politiet og brugte højskolen som et springbræt i den retning.

I mere end 40 år har Hadsten Højskole forberedt unge mennesker til optagelsesprøverne på Politiskolen. Højskolen har en bred vifte af idræts- og sportfag, men også fag som skriveværksted, jura og kriminalpolitik. Med sammensætningen af disse fag kan eleverne udvikle sig både til den fysiske prøve, men også til den skriftlige del. Emil har fortalt os lidt om sin politidrøm og højskoleopholdet.

“Min drøm om politiet startede for alvor, da jeg tog min værnepligt i den kongelige livgarde i 2022. Det med at gå med en bestemt uniform, autoritet, arbejde med konflikthåndtering osv. Det var en lille drengedrøm i starten, men som udviklede sig mere og mere i løbet af de 8 måneder.

Jeg tog på højskole, fordi jeg ikke syntes, jeg var helt klar til at søge ind til politiet endnu. Jeg syntes, jeg manglede lidt her og der for at være 100% klar. Da Hadsten Højskole tilbyder et politiforberedende forløb, tænkte jeg, det var oplagt. Samtidig har jeg altid haft tanker om, at jeg gerne ville på højskole, og så gav det hele meget mening.

På højskole har jeg haft forskellige fag, der har været politi-relaterede. Alt fra styrke og kredsløbstræning, løb, idræt og teambuilding til mere stillesiddende fag som jura og kriminalpolitik.

Jeg synes mit ophold på Hadsten Højskole har været godt og meget givende. På det menneskelige plan har jeg udviklet mig meget. Der kommer folk fra hele landet med forskellige synspunkter og andre perspektiver på ting og sager, som jeg med sikkerhed vil kunne bruge i mit fag som politibetjent fremadrettet.

Jeg synes i den grad, at jeg er rykket tættere på drømmen om politiet under mit højskoleophold. Da Hadsten Højskole har produceret rigtig mange nuværende politibetjente, som vi har haft mulighed for at møde og gå i dialog med omkring optagelsesprøve, forløb og deres hverdag, har jeg fået endnu mere blod på tanden. Samtidig har Hadsten Højskole nogle meget dedikerede lærere, som gerne vil bruge ekstra tid/ressourcer på, at du får det, der skal til.

Jeg har søgt ind til optagelsesprøverne, og nu venter jeg på at få svar. Det glæder jeg mig til.”

Tilbage til alle blogindlæg