Kreativt naturfoto

tilmelding til naturfoto i uge 31

UGE 31: Mandag den 28. juli til søndag den 3. august 2025

Oplev naturen på en anderledes og intens måde, når vi tager kameraerne i hånden og opsøger de mange fantastiske motiver i den østjyske natur. Vi vil udforske motivvalg, optagevinkler og fototeknikker under forskellige lysforhold. Desuden kommer vi bl.a. omkring emner som komposition og beskæring. Til optagelserne bruger du dit digitalkamera og/eller nyere Iphone-model. Vi tager på korte ture omkring højskolen samt to dagsture. Der er adgang til skolens computere til redigering af jeres optagelser, og her skal vi finde den rette balance mellem at forbedre og bevare det naturlige udtryk.

Bemærk at kurset fordrer fysisk aktivitet med gåture af varierende længde.

Desuden vil kurset indeholde alt, hvad der hører til et godt højskolekursus: Morgensamlinger, foredrag og aftenarrangementer.

Udflugter:

Marselisborg Slot og Moesgaardskov ved Århus: Vi starter med et besøg i Dronningens have ved Marselisborg Slot. Derefter kører vi gennem skoven ud til et af Henriks “hemmelige” yndlingssteder i Marselisskoven, tæt på Moesgaard strand. Her har vi mulighed for at fotografere i skoven, ved søen, den åbne slette med gamle egetræer og nede ved stranden. Undervejs spiser vi vores medbragte madpakker.

Nationalpark Fussingø: Tur til det smukke bakkede landskab i løvskov med gamle bøge- og ege træer. Området der er levested for en række sjældne fugle, pattedyr, insekter og svampe, går vi på opdagelse med vores kamera. Vi besøger Fussingø sø, den gamle allé ved godset og går op i løvskoven. Her er bor bl.a. grævling, ræv og odder side om side med en række spændende fugle. Undervejs spiser vi vores medbragte madpakker.

Foredrag, koncert og aftenarrangementer
  • Velkomst og info om ugen
  • Foredrag: ”Jeppe Aakjærs digtning og kamp for naturens ret” ved tidligere professor i litteratur- og kulturvidenskab Johs Nørregaard Frandsen
  • Koncertforedrag: ”Musikalsk fortælling om Kim Larsen” af musiker Lasse Helvig
  • Foredrag: ”Ordet skaber hvad det nævner” ved forstander Jacob Kjærsgaard Mortensen
  • Billedforedrag: ”Naturen i fragmenter” ved fotograf Henrik Bjerregrav
  • En aften med Højskolesangbogen ved højskolelærer Steffen Jonassen
  • Festaften med 3-retters højskolemenu
Praktisk info

Datoer: Mandag den 28. juli til søndag den 3. august 2025

Priser:

Kursuspris kr. 4.850,-
Tillæg for enkeltværelse kr. 750,-
Tillæg for eget bad/toilet kr. 380,-
Dagskursist (uden overnatning) kr. 3.850,-
Studerende og tidligere elever
(indkvartering på sovesal, hvis værelserne er fyldte)
kr. 2.425,-

Læs mere om depositum, betaling og andre praktiske oplysninger her.

Undervisere: Henrik Bjerregrav, fotograf

Kursusledere: Emma Sand, højskolelærer og Jacob Kjærsgaard Mortensen, forstander

Har du spørgsmål til kurset i uge 31, er du meget velkommen til at kontakte vores kontor på tlf. 86 98 01 99 eller på info@hadstenhojskole.dk.