På cykel i Østjylland

tilmelding til cykling i uge 31

UGE 31: Mandag den 28. juli til søndag den 3. august 2025

Velkommen til På cykel i Østjylland. Østjylland er en landskabsmæssig perle, som vi skal opleve på cykel. Vi har valgt de bedste cykelruter ud og vil i løbet af ugen se Østjylland fra   sine smukkeste sider; skov, strand, eng og åbent kuperet terræn med enestående udsigter. Og hvilken bedre måde at opleve naturen på end på cykel. På vejen cykler vi bl.a. forbi Moesgaard Museum og Hvidsten Kro, som byder på kaffe og kage. Cykelturene varierer mellem 35 – 50 km og foregår i kuperet terræn i moderat tempo.

Udover cykling vil kurset indeholde alt, hvad der hører et godt højskolekursus til: Morgensamlinger, foredrag og aftenarrangementer.

Cykelture

På dagens cykeltur skal vi sydpå forbi den betagende Brabrand Sø, hvorefter vi fortsætter via Marselisborg skoven langs vandet videre ud til Moesgaard Museum, hvor der vil være eftermiddagskaffe før et besøg på museet.

Cykelturen onsdag går forbi det prægtige Rosenholm Slot, hvorefter der vil være frokoststop ved Gammel Løgten Strand med udsigt over Kalø bugt. Vi kører tilbage mod højskolen langs de østjyske landeveje, som snor sig i landskabet, via Løgten og Hinnerup.

Dagens cykeltur går vestpå, hvor vi cykler via den gamle jernbanestrækning mellem Laurbjerg og Silkeborg, som er omkranset af storslået natur. På tilbagevejen mod højskolen slår vi et smut forbi den historiske herregård Frijsenborg.

Fredagens cykeltur går forbi Bidstrup Gods og fortsætter videre op mod Langå, hvor vi krydser Gudenåen, hvorefter turen ender ved Hvidsten Kro. Her vil der være eftermiddagskaffe og kage samt fortælling om stedet.

Ugens sidste cykeltur går mod Clausholm Slot, hvor vi tager et kig ind i den storslåede slotspark.

Foredrag, koncert og aftenarrangementer
  • Velkomst og info om ugen
  • Foredrag: ”Jeppe Aakjærs digtning og kamp for naturens ret” ved tidligere professor i litteratur- og kulturvidenskab Johs Nørregaard Frandsen
  • Koncertforedrag: ”Musikalsk fortælling om Kim Larsen” af musiker Lasse Helvig
  • Foredrag: ”Ordet skaber hvad det nævner” ved forstander Jacob Kjærsgaard Mortensen
  • Billedforedrag: ”Naturen i fragmenter” ved fotograf Henrik Bjerregrav
  • En aften med Højskolesangbogen ved højskolelærer Steffen Jonassen
  • Festaften med 3-retters højskolemenu
Praktisk info

Datoer: Mandag den 28. juli til søndag den 3. august 2025

Priser:

Kursuspris kr. 4.850,-
Tillæg for enkeltværelse kr. 750,-
Tillæg for eget bad/toilet kr. 380,-
Dagskursist (uden overnatning) kr. 3.850,-
Studerende og tidligere elever
(indkvartering på sovesal, hvis værelserne er fyldte)
kr. 2.425,-

Læs mere om depositum, betaling og andre praktiske oplysninger her.

Undervisere: Rasmus Hvid Roll, højskolelærer

Kursusledere: Emma Sand, højskolelærer og Jacob Kjærsgaard Mortensen, forstander

Har du spørgsmål til kurset i uge 31, er du meget velkommen til at kontakte vores kontor på tlf. 86 98 01 99 eller på info@hadstenhojskole.dk.